2016. február 29., hétfő

Bemutatkozás



Dóczy Péter - színész, rendező

Budapesten születtem 1957. február 10-én szüleim hatodik gyermekeként.

Tanulmányaim: Az általános iskola elvégzése után a Piarista Gimnáziumban tanultam tovább.
1975-ben érettségiztem.
1975-76 között a Nemzeti Színház stúdiójában Bodnár Sándor növendéke voltam, és ez igen meghatározó élmény volt a pályafutásom során.
1976-ban felvettek a Színház és Filmművészeti Főiskola színész szakára.
Az első két évben a rendező hallgatókkal közös mesterség óráim voltak, melyet Nádasdy Kálmán vezetett. A tanárok közül Montágh Imrét emelném ki, aki szakmai tudásával és barátságával utat mutatott számomra a színház és a film világában. A színész diplomámat 1980-ban kaptam meg..


Munkahelyek, szerepek: A főiskola után 1980-82 között a veszprémi színházba szerződtem, ahol a legemlékezetesebb szerepem Trepljov volt Csehov Sirályában Dömölky Jánosrendezésében.
1982-89 között a miskolci színházban léptem fel. A hét év alatt nagyszerű szerepeket játszhattam: Karamazov testvérek Szmergyakovjától kezdve Saint Just-on át a Macbethig.
Rendhagyó gimnáziumi irodalom órákat tartottam, és fiatalokat készítettem fel a színművészeti felvételire.
1990-ben a Nemzeti Színházba szerződtem. 1991-93 között a győri Nemzeti Színházban játszottam.
1993 óta szabadúszó vagyok. 1993-tól több vidéki és pesti színházban léptem fel - Békéscsaba, Pécs, Nyíregyháza, Budapesten - Merlin és a József Attila Színházban.
Az elmúlt évek főbb szerepei:
Harold Pinter: Hazatérés - Teddy, Füst Milán: Máli néni - Alfonz Cloudel: Kezes - Coufontain George.1996-tól német nyelven is játszom Schillert és Geothét a Szekszárdi Német Színházban. 2000-ben és 2003-ban a budaörsi Passióban Pilátus szerepét játszottam németül és magyarul.
2003 Tízévi szabadúszás után a soproni színház társulatához szerződtem.


Önálló előadások, egyéb produkciók:
1985-ben elkészült első önálló előadásom Szilágyi Domonkos Kényszerleszállásai címmel.
Ebből az előadásból 1998-ban a Duna TV megrendelésére Dér Andrásal és Iványi Marcellal(kinek a Szél című kisfilmje Cannes-i Nagydíjat nyert) filmet készítettem.
Összeállítottam a Körön kívül, körön belül című előadást, amelyet Hervay Gizella, Szilágyi Domonkos és Tóth László határon túli magyar költők műveiből szerkesztettem.
Ezzel a produkcióval bejártam Magyarországot, a Kárpát-medencei magyar városokat, Nyugat-Európa, az USA és Kanada városait.
1992-ben a TRANZ-DANZ Alternatív Színház alapítójaként az Ideiglenes cím című produkcióval Párizsban előadói különdíjat nyertem a Bougnolet-i fesztiválon.
Az előadás 1993-ban Budapesten elnyerte az év legjobb előadása címet. 1993-ban ez az előadás képviselte Magyarországot az antwerpeni kuturális fesztiválon.
1996-ban Pilinszky János verseiből és naplójából összeállított „Meditáció” című produkciót hoztam létre, mely Vattay Elemér és Pilinszky János fotóiból rendezett kiállításnak a megnyitó előadása, s amelyben Lőrinszky Attila zenéje és Blaskó Bori tánca egy igazi összművészeti megnyilvánulás.
Ezt az előadást Magyarországon, a Kárpát-medencei magyar városokban, és német nyelvterületeken Nyugat-Európában is nagy sikerrel vittük színre.
2001-ben 4 filmetűdöt készítettem Pilinszky verseiből és írásaiból, melynek össz. ideje: kb. 20 perc. Ezeket a kis filmeket a „Meditáció” című CD-ROM-on lehet megtekinteni (a kiadvány három nyelvű /angol, német, magyar/ ), melyet ugyanabban az évben adtak ki.
Főbb filmszerepek: 1993 Bacsó Péter „ A rómaiak” című filmsorozatában Berényi. 1994 Gödrös-Horváth: Privát Horváth, Wolfram barát apaszerepe. 1998 Kényszerleszállás. 2000 El Nino egyik főszerepe.

Egyéb munkák:
2001 Pilinszky János „Meditáció című CD-ROM (3 nyelven, angol, német, magyar) 2003 Szilágyi Domokos Kényszerleszállásai című CD-ROM (3 nyelven, német, román, magyar) 1988 óta járom Európát és a Kárpát-medencét különböző meghívásoknak eleget téve. Színész vagyok ugyanakkor nagyon érdekel a film, az önálló komplex művészeti produkciók létrehozása és a fényképezés. Az elmúlt években a magyar kulturális intézetek meghívására több európai országban láthatták az érdeklődők Pilinszky „Meditáció” és a Szilágyi Domokos kényszerleszállásai” című produkciókat, amit a közönség angol és német nyelven is élvezhetett.Főleg olyan egyedi alkotások megvalósítását tartom fontosnak melyek az én személyiségemhez kötődvén unikális szellemi termékek, és a magyar kultúra fémjelzői lehetnek a világban.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése